Laddbox
-
Vad innebär skattereduktion för grön teknik?
Som privatperson kan du få 50% i skattereduktion på både arbete och material vid installation av laddbox. Skattereduktionen omfattar max 50.000 kr per person och år. Hos Skatteverket kan du läsa mer om vad som gäller.
-
Vilken laddbox ska jag välja?
Dagens laddhybrider är oftast utrustade med ombordladdare som kan ladda med en effekt på mellan 3,7 till 7,4 kW. Elbilar kan däremot oftast ladda med en effekt på mellan 11 till 22 kW. Har du en laddhybrid idag duger det med en laddbox med en maxeffekt på 7,4 kW, men går du i tankarna att inom några år byta till elbil rekommenderar vi en laddbox med en effekt på minst 11 kW.
Det är viktigt att också tänka på vilka begränsningar som kan finnas i din fastighet. Våra samarbetspartners hjälper till att utreda förutsättningarna i din fastighet och rekommenderar lämpliga åtgärder.
Titta gärna även på den jämförelsetabell som vi har tagit fram för de laddboxar vi erbjuder.
-
Laddbox med eller utan fast laddkabel
En del av laddboxarna i vårt sortiment finns både med eller utan fast monterad laddkabel och detta val gör du bäst efter dina egna preferenser. En laddbox med sladd kan vara bekvämt när du ska ladda bilen hemma. De flesta publika laddstationer har endast Typ-2 uttag, vilket innebär att oavsett vilken laddbox du väljer måste du ändå ha med dig en Typ-2 till Typ-2 laddkabel i bilen.
-
Vad menas med Mode 2, 3 och 4?
Det finns olika typer av säkerhetsnivåer när det kommer till elbilsladdning, dessa kallas Mode.
Mode 2 innebär att man laddar via ett vanligt eluttag med 1 eller 3-fas där kabeln man laddar med har en kontrolldosa med inbyggt skydd och styrning av laddströmmen.
Mode 3 innebär att man laddar via en kabel med specialkontakter (exempelvis Typ-2) i båda ändar. När man laddar med Mode 3 sitter skyddet i laddpunkten snarare än i kabeln.
Mode 4 är snabbladdning och innebär att man laddar bilen med likström och som går förbi bilens ombordladdare som annars begränsar den effekt som bilen kan laddas med.
-
Vad menas med Typ-1 och Typ-2?
Typ-1 och Typ-2 är kontakter som används för laddning av hybrider och elfordon. Typ-1 är japansk standard medan Typ-2 är europeiska standard. Vid publika snabbladdningsstationer använder man kablar med CCS kontakt som passar fordon med Typ-2 uttag.
-
Vad ingår i en standardinstallation?
Vi har olika samarbetspartners beroende på vilket varumärke av laddbox du väljer. På respektive produktsida kan du läsa om vad som ingår i standardinstallationen. Du hittar alla våra laddboxar inklusive installation här.
Möjlighet till tilläggsarbeten finns och utförs enligt överenskommelse.
-
Kan jag anlita min egen elektriker?
Tyvärr inte. Vi erbjuder endast laddboxar installerat & klart.
-
Vad händer om det skulle uppstå problem med min laddbox efter installation?
Skulle det uppstå problem med laddboxen efter installationen vänder du dig i första hand till vår samarbetspartner som installerade laddboxen alternativt din egen installatör om du anlitat en sådan.
Garantiinformation finns på respektive produktsida, tänk på att garantitiden för produkten och själva installationen kan variera.
-
Vad är lastbalansering för något?
Lastbalansering är en mjukvara som gör det möjligt att kunna ladda flera elbilar samtidigt och som ser till att strömmen sprids jämnt mellan de elbilar som är inkopplade för att kunna optimera laddningen.
Inom lastbalansering finns det tre kategorier:
Statisk lastbalansering fördelar strömmen jämnt mellan förbestämda elbilar och ger samma mängd elektricitet, oavsett hur mycket bilarna behöver laddas. Passar oftast bäst vid publika laddstationer där användarna inte känner varandra eller om du vill vara säker på att din elbil laddas optimalt när det behövs.
Dynamisk lastbalansering fördelar istället strömmen till din bil efter hur mycket kapacitet som finns tillgängligt i fastigheten. Har du exempelvis både disk- och tvättmaskinen igång ser lastbalanseringen till att bilen laddas med lägre effekt. Optimalt att använda på natten eller dagtid när ingen är hemma.
Schemalagd lastbalansering gör att du själv kan välja hur mycket ström som ska skickas och när den ska skickas. Om du har två elbilar inkopplade som behöver vara klara olika tider så fördelar du strömmen efter det.
I vår jämförelsetabell kan du se vilka laddboxar som har eller kan utrustas med lastbalansering.
-
Kan man ladda bilen i det vanliga eluttaget?
Ja, om man har en Mode 2 kabel kan man ladda bilen i det vanliga eluttaget. Detta är dock inget vi eller Elsäkerhetsverket rekommenderar och ska endast ses som en nödlösning. Laddar man bilen i det vanliga vägguttaget ska man absolut inte använda någon form utav skarvsladd.
Läs mer på Elsäkerhetsverkets hemsida.