EU-märkning
Boka tid för verkstadstjänst
Nästa

Däckmärkning enligt EU

Alla däck som säljs inom EU ska ha den obligatoriska däckmärkningen. Märkningen gör det enklare för dig som konsument att jämföra olika däck och välja däck utifrån deras egenskaper.

Från och med den 1 maj 2021 träder ett nytt EU-däckmärkningssystem i kraft. Det nya systemet ger mer omfattande information om utvalda däck samt objektiv och pålitlig information baserat på tre viktiga däckegenskaper: våtgrepp, externt buller och rullmotstånd. Det ska även gå att se om däcket är ett godkänt vinterdäck (3PMSF-symbol) och/eller dess grepp på isiga underlag (Ice Grip Logo) – det senare gäller endast personbilsdäck.

Det nya märkningssystemet inkluderar däck för personbilar, lastbilar och bussar. Mer information om den nya däckmärkningen hittar du här.

Den nya EU-däckmärkningen som träder i kraft 1 maj 2021. Bild: Continental

Så tyder du den nya EU-etiketten

Det är viktigt att kunna tyda och förstå EU-märkningen för att fatta välinformerade beslut när det kommer till däckrelaterad trafiksäkerhet, lägre koldioxidutsläpp och förbättrad bränsleekonomi. EU:s däckmärkning har lättförståeliga symboler som ger väsentlig information om däckets prestanda.

Inbromsning på vått underlag

Till höger på däckmärkningen hittar vi en symbol och en gradering för hur bra däcket kommer att prestera under våta underlag. Ett högt betyg (A) betyder korta bromssträckor på våta vägar och F betyder därför en längre bromssträcka.

Bränsleeffektivitet

Till vänster på däckmärkningen hittar vi en gradering för däckets bränsleeffektivitet. Beroende på däckets rullmotstånd kommer däckets inverkan på bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen att graderas från A för bästa betyg och E för sämsta.

Däcken svarar för ca 20 % av bilens bränsleförbrukning, främst beroende på sitt rullmotstånd. Däck med ett lågt rullmotstånd är de mest energieffektiva – eftersom det tar mindre kraft och bränsle att föra fordonet framåt. En sänkning av rullmotståndet kan därför förbättra energieffektiviteten för vägtransporterna avsevärt och på så sätt även sänka koldioxidutsläppen. Det är faktiskt så att det är däckets rullmotstånd, mätt i en maskin, som bestämmer dess energieffektivitetsklassificering.  

Ljudnivå och snö/isiga förhållanden

Längst ner och till vänster på märkningen finner vi en symbol för däckets ljudnivå utanför bilen (alltså inte det däckbrus som föraren hör i kupén) mätt i decibel. Symbolen visar även ljudnivån i klasserna från A till C.

Symbolen i mitten visas för godkända vinterdäck (3PMSF) som är testade för att klara av svåra snöförhållanden.

Symbolen till höger visas för vinterdäck med en exceptionell prestanda när det kommer till isiga väglag. Däcket har då testats genom ett definierat isgreppstest. Dessa däck är speciellt utformade för att klara av vintervägar täckta med is, kompakt snö och passar bra att köras i tuffare vinterförhållanden.

Källa: Continental