Välj rätt däck vid vinterväglag
Boka tid för verkstadstjänst
Nästa

Dubbdäck eller dubbfritt?

När man skall välja vinterdäck har man flera val. Vinterdäcken är en säkerhetsdetalj och för att få ut maximalt av däcken är det viktigt att man gör sitt däckval efter de körförhållanden man har. Val av däck inverkar både på trafiksäkerhet och miljö.

Det finns två typer av vinterdäck:

  • Dubbdäck
  • Dubbfria däck för nordiska förhållanden (friktionsdäck)


Dubbdäck fungerar bättre på is. Dubbfria vinterdäck kan vara fördelaktiga för den som kör mycket på barmark. Dubbfria däck för nordiska förhållanden har generellt jämförbara vinteregenskaper med dubbade vinterdäck vid vinterväglag, utom på is. På våta och torra vintervägar är dubbfria däck framtagna för mellaneuropeiska förhållanden bättre.

Det finns inga perfekta däck för alla situationer och väglag. Man får göra sitt val efter sina egna behov. Sommardäck är dock aldrig ett alternativ till dubbfria vinterdäck! Gummiblandningen i sommardäck är anpassad efter sommarförhållanden, vilket gör att den blir för hård när det är kallt.

Oavsett vilken typ av däck du väljer så är det viktigt att komma ihåg att vinterkörning kräver skicklighet. Kör lugnt, anpassa hastigheten efter väglaget och trafiken, håll avstånd och ha gott om tid när du ger dig ut på vägarna!

Kör in dina nya däck.

Bra att veta är också att dina nya däck alltid bör köras in de första 50–100 milen, så att däcket sätter sig ordentligt på fälgen. Då är det bra att undvika exempelvis höga hastigheter och kraftiga inbromsningar. Även dubbdäck ska köras in utan rivstarter, tvärbromsning eller hård kurvtagning. Då sätter sig dubbarna ordentligt och däcken håller längre.

Snökedjor som extra säkerhet.

Som en extra säkerhet kan du komplettera dina vinterdäck med snökedjor när du ska ut och köra på tuffa vintervägar. Det kan även vara en extra trygghet att ha bak i bilen. 

Vad är skillnaden mellan dubbfria och dubbade vinterdäck?

Fler stjärnor = bättre egenskaper. Tabellen jämför däck av likvärdig kvalitet. Källa: The Scandinavian Tire & Rim Organization